3D mallinnuksessa käytettävät ohjelmat

Mallinnuksessa voi käyttää geometrisiin muotoihin perustuvaa tinkercad-ohjelmaa https://tinkercad.com/. Tämä ohjelma tallentaa mallit valmiiksi tulostuksessa käytettävään .stl-tiedostoksi.

Jos taas käyttää Sketchuppia, on malli konvertoitava .stl:ksi. http://www.shapeways.com/tutorials/sketchup_3d_printing_export_to_stl_tutorial

Aluksi kannattaa tutustua tulostimeen nappaamalla valmiita malleja netistä. Yksi suurimmista sivustoista on http://www.thingiverse.com/

Sieltä löytyy tuhansia harrastajien mallintamia esineitä, joista kaikki eivät kuitenkaan ole kelvollisia tulostettavia. Jos mallin sivulta selviää, että moni on sellaisen tehnyt (I made one), kannattaa napata sellainen.

Tulostimen käyttöohjelmaksi kannattaa ottaa niinikään ilmainen Repetier Host, jolla  ohjataan tulostinta. Uusin versio Windowsia varten on 0.95F. Macille ja Linukselle on omat Repetier Host-versiot.

Repetier Hostilla poimitaan .stl-tiedosto eli mallinnettu esine. RH:n sisällä on Slic3r-ohjelma (http://slic3r.org/), jolla viipaloidaan malli tulostuskerroksiin eli tehdään G-koodi tulostusta varten. http://www.repetier.com/download/

 

Yksi kommentti artikkeliin ”3D mallinnuksessa käytettävät ohjelmat

  1. Tinkercadiin kannattaa rekisteröityä yhteisellä käyttäjätunnuksella, jotta kaikki oppilaat voivat kirjautua samalle työpöydälle. Näin oppilaat näkevät toistensa työt ja voivat oppia toisiltaan uusia asioita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *